Columns

COLUMN: Gras en wortels

‘Wat eet je dan wel?’ vroeg mijn oom mij vanmiddag. Deze vraag krijg ik ongeveer eens per twee weken. ‘Gras.’ was dit keer mijn antwoord. ‘En wortels.’ voegde ik er aan toe. Gelukkig kon hij er mee lachen en was daarmee het onderwerp afgesloten. Opgelucht zakte ik weer terug in de bank. Het is zondag. Ik heb weekend. Mag ik ook gewoon even genieten van mijn wijntje en stokbroodje hummus zonder dat ik commentaar krijgen over mijn leefstijl?

Sinds twee maanden eet ik alleen nog maar plantaardig. Veganistisch, ook wel genoemd. Maar iedere keer als dat ter sprake komt, lijkt iedereen deskundige te zijn op het gebied van voeding. Opeens krijg ik de vraag of ik wel genoeg ijzer en eiwitten binnen krijg. Of calcium, ook zo’n voedingsstof waar niemand zich zorgen over maakt, zolang je niet zegt dat je geen zuivel of vlees eet.

We kennen ze allemaal, de horror beelden van de honderden koeien in de piepkleine stallen. Of de kippen in hokjes ter grote van een schoenendoos. En niet te vergeten, de kuikentjes die door de maalmachine gaan omdat het haantjes blijken te zijn. Hoe komt het toch, dat als ik vertel dat ik daar niet aan mee wil doen, iedereen mij ervan wilt overtuigen dat ik het verkeerd zie? Is het omdat ik ze confronteer met de waarheid? Is het omdat ik iets aanwakker dat ze ver weg gestopt hebben? Of voelen ze spontaan het leed van de wortel die voor mij uit de grond getrokken wordt?

Mijn zus vindt me tegenwoordig ongezellig omdat ik geen toast met kaas meer eet. Klopt zus, mijn manier van eten maakt mij een heel ander mens. En mijn oma geeft mijn eetgewoontes de schuld van mijn verkoudheid. Klopt oma, want mensen die wel vlees eten zijn nooit verkouden.

Mijn vriend is in de keuken bezig en de geur van verse pasta mij tegemoet komt. Het water loopt me in de mond. Heerlijk, een groot bord spaghetti met tomatensaus, enorm veel groenten, champignons en zelfs kaas. Ja, echt, veganistische kaas.

Wat ik dan wel eet, wil je weten?

Veel liefs,

Myrthe

Leave a Reply

